De Boomhut - Zorgroute
Schoolveiligheidsplan
We streven naar een werk- en leerklimaat waar binnen ons personeel en onze leerlingen zich veilig voelen en zich positief verbonden voelen met de school. We werken voortdurend aan het realiseren van een veilig schoolklimaat en aan het voorkomen, herkennen en aanpakken van grensoverschrijdend gedrag.
Ondersteuning in de klas
Als leren niet vanzelf gaat, zetten leerkrachten aanvullende activiteiten in om kinderen extra te ondersteunen. De leerkracht informeert ouders hier altijd over. Als de leerkracht ondersteuning nodig heeft om het onderwijs optimaler te organiseren voor een kind, dan wordt dit besproken met onze intern begeleider. Samen bespreken zij welke tools of andere mogelijkheden worden ingezet. De Boomhut werkt volgens de 5 fases van 'Zicht op Ontwikkeling'. Deze fases geven handvatten om afspraken en acties rondom de ontwikkeling en eventuele nodige zorg nauwkeurig in te zetten.
Zorgteam
Soms laten leerlingen, ondanks extra ondersteuning in de klas, onvoldoende vooruitgang zien. Deze leerlingen worden dan besproken in het zorgteam (ZT). Tijdens het ZT sluiten leerkracht(en), ouder(s), intern begeleider, directeur (voorzitter) aan. Soms doen we een beroep op een externe partner, die helpt om mee te denken over oplossingen om een leerling verder te helpen. Denk daarbij aan een jeugdarts, orthopedagoog vanuit het samenwerkingsverband of een wijkcoach. Tijdens de bespreking stemmen we samen af welke activiteiten we ondernemen om het onderwijs beter aan te laten sluiten op de leerling. Het ZT komt een aantal keer per jaar bij elkaar en extra wanneer nodig. Samen bekijken we wat er al is gedaan, of er vooruitgang is en wat er nog nodig is.
Schoolarts / Jeugdarts
Leerlingen worden op De Boomhut aan de hand van een planning gezien door de schoolarts. De Boomhut werkt samen met:
- Schoolarts/Jeugdarts Rosalie van Beek
- Jeugdverpleegkundige Lotte Ruijs
- Doktersassistente Mirjam van Baal
Meer informatie vind je op de website van GGD Gelderland.
Onderwijsondersteuning, onder schooltijd, buiten de klas
De Boomhut heeft een onderwijsondersteuner die 2 dagen per week extra ondersteuning biedt aan leerlingen. Een leerling komt voor onderwijsondersteuning onder schooltijd in aanmerking als:
- de leerling bekend is bij de intern begeleider en is besproken in het zorgteam;
- er een leerachterstand van 10 maanden of meer is op 2 meetmomenten van het leerlingvolgsysteem;
- de leerling is onderzocht door een psycholoog en/of orthopedagoog, waaruit blijkt dat ondersteuning nodig is;
- er een achterstand is die groter is dan alleen op lees- en/of spellingsgebied.
Eventuele uitzonderingen op deze criteria worden door school gemaakt.
Logopedie
Soms kan logopedie een leerling van groep 1, 2 of 3 helpen. Wij bieden de mogelijkheid om logopedie onder schooltijd aan te bieden. We werken daarvoor samen met een externe praktijk. De leerkracht schat in of logopedie nodig is en bespreekt dit met onze intern begeleider en de ouders. Wanneer logopedie onder schooltijd plaatsvindt, dan onderhoudt de logopedist nauw contact met ouders en ook met de leerkracht. Op deze manier kan de leerling in de praktijk oefenen. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding van logopedie. De leerkracht heeft de contactgegevens van de praktijk. Is er vanaf groep 4 logopedie nodig? Dan zijn de behandelingen op de praktijk buiten schooltijd. Logopedie zit in het basispakket van de zorgverzekering en wordt 100% vergoed door de zorgverzekeraar.
Extra ondersteuning vanuit het Samenwerkingsverband Passend Wijs
Extra ondersteuning kan ingezet worden met inzet van het Ondersteuningsteam of met inzet van expertise bekostigd vanuit de zware ondersteuningsmiddelen van de school, bekostigd vanuit het samenwerkingsverband Passend Wijs. Voor de inzet van extra ondersteuning kennen we verschillende mogelijkheden:
- Consultatie (max. 3 uur) waarbij een collega vanuit het samenwerkingsverband meedenkt over de uitdaging die speelt bij de leerling;
- Interventie (max. 10 uur) waarbij een expert vanuit het samenwerkingsverband adviezen geeft over de begeleiding van de leerling;
- Groepsinterventie (max. half jaar) waarbij een collega vanuit het samenwerkingsverband een half jaar zijdelings betrokken is bij de leerling;
- Arrangement zware zorgmiddelen (max. half jaar) waarbij ondersteuning vanuit het samenwerkingsverband (max 3. uur per week voor een half jaar) wordt ingezet in de klas, voor de begeleiding van de leerling;
- Toelaatbaarheidsverklaring. Deze wordt aangevraagd wanneer bovenstaande onvoldoende resultaat heeft laten zien voor de ontwikkeling van de leerling en een overstap naar het speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs gemaakt gaat worden.
Meer informatie over SWV-Passendwijs - Extra-ondersteuning.